El tiempo - Tutiempo.net

Diumenge, 14 de Setembre del 2025

La informació, un dret bàsic de les persones consumidores

Redacció Dilluns, 06 de Maig del 2024

La informació és un dels drets bàsics de les persones consumidores reconegut en la Llei del Consum.

La informació és un dels drets bàsics de les persones consumidores, reconegut en la Llei del Codi de consum de Catalunya. Els consumidors, abans de fer una compra han de poder disposar de tota la informació necessària per fer una tria ben fonamentada. Això vol dir que tenen dret a conèixer les característiques de cada producte o servei, el preu total amb impostos i les condicions de venda, entre altres aspectes.

Per tant, sou els establiments comercials i els professionals que els regenteu, els garants d’aquest dret. A més, oferir informació clara, veraç, suficient i fàcilment accessible sobre els productes a la venda, és part essencial d’un bon servei i fidelitza la clientela.

Pel que fa a l’etiquetatge dels productes frescos, la inspecció de consum va dur a terme durant el 2023 una actuació de control que va incloure la carn. Aquesta actuació tenia com a objectiu comprovar que a les carnisseries es facilitava la informació bàsica, com és la denominació del tipus de canal —vedella, vaca, bou, etc.—, el país d’origen i el preu per unitat de mesura —quilo, gram, etc.—.

A més, els inspectors recordaven als establiments inspeccionats la resta de la informació obligatòria que també cal facilitar als consumidors. Tant en el cas de la carn de porcí, oví i cabrum, com en la d’aviram i boví, cal indicar el país de cria i de sacrifici i el codi del lot que identifica la carn i, en el cas del boví, a més a més, les dades relatives a l’edat de sacrifici i el país d’especejament.

Enguany, està previst continuar aquestes actuacions de control de l’etiquetatge del producte fresc en què es comprovarà que, a més de la informació obligatòria bàsica, es facilita també tota la resta de la informació.

A més d’oferir la informació obligatòria sobre els productes a la venda, els establiments comercials oberts al públic han de complir un seguit de requisits generals, entre els quals destaquen:

AL·LÈRGENS O INTOLERÀNCIES
Els establiments en els quals es pot adquirir qualsevol menjar elaborat o preparat, han de proporcionar informació, oralment o per escrit, sobre els 14 grups d’aliments que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies: els sulfits, els cereals, els ous, la llet, la soja, els grams de sèsam, els cacauets, l’api, la mostassa, els tramussos, la fruita seca, els crustacis, el peix i els mol·luscs.

LLENGUA
D’acord amb la Llei del Codi de consum, cal tenir com a mínim en català les senyalitzacions i qualsevol informació general de caràcter fix, per exemple, el cartell exterior indicatiu de l’activitat comercial —carnisseria, xarcuteria, etc.—, els rètols interiors o els lineals de les prestatgeries on s’exposen els productes a la venda — per exemple, els cartells amb el nom, el preu i l’origen de cada producte—. A més, tota la informació comercial i les invitacions de compra —catàlegs o fullets—, així com els tiquets de compra, han de ser com a mínim en català.

Pel que fa als productes que es venen envasats o que s’envasen en el mateix establiment, l’etiquetatge ha de ser com a mínim en castellà, tal com s’estableix en el Reglament europeu 1169/2011 sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.

TIQUET DE CAIXA
És obligatori lliurar a la clientela un tiquet de caixa o un justificant de cada compra. Les dades obligatòries que ha de contenir són: Nom o raó social del venedor o venedora, número
d’identificació fiscal i adreça completa de l’establiment.

Relació dels productes adquirits, imports de cadascun i l’import total amb l’IVA.

 Data de la transacció.

HORARI COMERCIAL
Aquesta informació ha de ser visible des de l’exterior, fins i tot quan l’establiment roman tancat.

FULLS OFICIAL DE QUEIXA, RECLAMACIÓ I DENÚNCIA
Tots els establiments comercials han de disposar de fulls oficials de reclamació a disposició de qualsevol persona que els sol·liciti. A més, heu d’anunciar de manera permanent que disposeu d’aquests fulls mitjançant un cartell col·locat en un lloc ben visible. Des de Consum volem garantir que els consumidors reben tota la informació necessària per dur a terme les seves decisions de compra. Per altra banda, hem compartit amb el Gremi la reflexió al voltant del fet que tenim mancances en relació amb l’etiquetatge, i que la correcció d’aquestes mancances només poden comportar una millora de la confiança i de la qualitat del servei que els comerciants que us dediqueu a la comercialització de productes càrnics presteu als consumidors. Aquest és el nostre objectiu fonamental, més enllà de la nostra responsabilitat com a òrgan competent per controlar el nostre mercat.

Per a més informació, podeu consultar el nostre web consum.gencat.cat

Comentaris
Comentar aquesta notícia

Normes de participació

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.

La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa

Normes de Participació

Política de privacitat

Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.187

Encara no hi ha comentaris

Amb el teu compte registrat

Escriu el teu correu i t'enviarem un enllaç perquè escrigues una nova contrasenya.