El tiempo - Tutiempo.net

Diumenge, 14 de Setembre del 2025

Entrevista Toni Vilà, president del Gremi de Carnissers i Xarcuters Artesans de Girona.

Redacció Divendres, 26 de Juliol del 2024

En Toni Vilà és una persona que gaudeix amb passió del seu ofici. Una passió que contagia tothom. És molt actiu a xarxes socials i està molt il·lusionat amb la nova aposta de Meat Xperience, una cita “feta a la nostra mida per dignificar el nostre ofici”.

Per què creu que cal una fira de xarcuters, carnissers i pollaires?

Perquè hem de fer créixer el nostre ofici. Podem ensenyar i compartir les coses que fem i demostrar que som prescriptors del bon menjar i ho hem de creure. Per això, crec que és important organitzar una fira del nostre sector, en un format pensat pels professionals de les carnisseries, xarcuteries i polleries  on descobrirem nous proveïdors i estratègies per millorar els nostres negocis.

 

“A Meat Xperience volem ensenyar als professionals les noves maneres de treballar i cap a on han d’anar els nostres negocis”.

 

I què oferirà de diferent respecte a altres cites firals?

Quan anem a les grans fires del sector, com ara Alimentaria, estan enfocades per a la gran indústria o per a l’hostaleria. Aquesta és l’única fira dissenyada exclusivament per nosaltres. A Meat Xperience es faran presentacions i xerrades, entre altres activitats. Està pensada per al petit comerç i els artesans.

 

 

Vostès són artesans i això és el que els diferencia de les grans empreses…

Al món del sector alimentari, els veritables artesans som els que elaborem dia a dia, som petits productors compromesos: la meticulositat, la dedicació i la passió pel nostre ofici. Els artesans del sector treballem perquè tots els productes siguin frescos, i per això elaborem dia a dia, i així fem molt menys malbaratament d’aliments.

 

Parlar d’artesans és parlar d’il·lusió pel que fem: des de la selecció de la primera matèria, l’elaboració i fins al punt de venda. Aquest compromís total amb el procés de producció garanteix que cada producte porti el nostre propi segell.

 

“El petit comerç només tenim un camí, el tracte personalitzat”.

 

El sector carni del comerç de proximitat ha patit molt les conseqüències de la pandèmia, però alhora s’ha adaptat. Amb les noves tendències del consum que rebaixen el consum de carn, com treballa el sector per donar resposta a aquestes noves tendències? Com s’hi adapta?

Amb la pandèmia vam viure un període de canvis. Ens vam haver d’adaptar a la nova manera de treballar i a les noves tendències de consum. Probablement es ven menys carn, però els clients que venen a les carnisseries volen gaudir de la bona carn.

[Img #3287]

 

Estem parlant d’oferir experiències, per exemple?

Sí, per això penso que només tenim un camí i és el tracte personalitzat, les experiències de venir a comprar a les nostres botigues, donant a degustar els nostres productes i, de vegades, oferir tasts més especials en forma d’esdeveniments, similar al que fan altres sectors com el del vi.

 

El relleu generacional és vital per a la continuïtat de l’ofici i l’actualització del sector. Quins arguments facilitem als joves perquè vegin el sector carni no només com una opció de present, sinó de futur?

En aquests moments tinc dues persones joves a l’obrador: un de 20 i un de 23 anys. Vaig posar un anunci a TikTok buscant una persona que tingués ganes d’aprendre l’ofici i estic encantat amb el resultat. Hem de fer el mateix que els cuiners. Hem de saber vendre’ns. El nostre ofici és un ofici amb projecció. A Catalunya, tots els establiments o pràcticament tots tenim un obrador. Atenem els clients i elaborem. Si encomanem aquesta manera de fer ofici, trobarem el relleu.

 

“Hem de saber vendre’ns. El nostre ofici és un ofici amb projecció. A Catalunya, tots els establiments o pràcticament tots tenim un obrador. Atenem els clients i elaborem. Si encomanem aquesta manera de fer ofici, trobarem el relleu.”

 

Què espera de Meat Xperience?

Serà un punt de trobada per a tots els carnissers, on intercanviarem opinions i idees. Volem ensenyar què som capaços de fer i que els assistents puguin beneficiar-se del coneixement d’altres companys. Productors i carnissers compartint projectes, idees… tot el que sigui per al bé del nostre ofici.

Estem preparant l’agenda d’activitats, fins i tot contemplem que es puguin unir altres professionals com formatgers, ramaders o botigues de plats cuinats, que formen part del nostre dia a dia.

[Img #3286]

 

Quins arguments oferiu a expositors i patrocinadors perquè participin a Meat Xperience?

Som un sector que volem reivindicar el nostre espai a la gastronomia. Volem créixer, aprendre i compartir mitjançant aquesta fira. Pensem que les relacions són molt importants. La feina, les xerrades, les idees, les relacions que es realitzen en una fira sovint són impossibles de fer quan ens visiten a la feina. Per tant, Meat Xperience és el lloc i el moment.

Comentaris
Comentar aquesta notícia

Normes de participació

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.

La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa

Normes de Participació

Política de privacitat

Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.187

Encara no hi ha comentaris

Amb el teu compte registrat

Escriu el teu correu i t'enviarem un enllaç perquè escrigues una nova contrasenya.