
Amb motiu de l’organització de la Fira Meat Xperience, hem parlat amb el Sr. Jordi Torrades per conèixer la seva visió sobre la importància d’aquest esdeveniment per al nostre sector.
Que li sembla que impulsem una fira especialitzada, on el que volem és reivindicar la part més artesanal de l’ofici, que sigui un espai de trobada i que també ens ajudi a fer valdre el nostre ofici?
No només em sembla molt bé, sinó que crec que és una iniciativa excel·lent. Fer una fira pròpia d’un sector perquè els professionals es puguin trobar, intercanviar experiències i conèixer les últimes novetats en maquinària, productes i tractaments és una gran iniciativa, per la qual cosa us felicito.
De fet, és una recuperació post-COVID d’una fira que vau organitzar abans de la pandèmia i per la que us vam premiar el 2018, quan us vam atorgar el Premi a la Millor Iniciativa Col·lectiva per part de la Generalitat de Catalunya. En definitiva, des de la Generalitat, és una iniciativa molt ben rebuda.
“Crec que la Fira Meat Xperience és una iniciativa excel·lent. Fer una fira pròpia d’un sector perquè els professionals es puguin trobar, intercanviar experiències i conèixer les últimes novetats en maquinària, productes i tractaments és una gran iniciativa”.
Com promou o dona suport la Generalitat al comerç especialitzat d’alimentació, en el nostre cas de les carns, que som un referent de diversitat, qualitat i dedicació?
I tant que sou un referent! El comerç alimentari a Catalunya és importantíssim. Aproximadament un terç de la superfície comercial a Catalunya, és a dir, dels 11 milions de metres quadrats que tenim de comerç, 3 milions són d’alimentació. Tot i que no és el sector més gran, el sector de la carn i els seus derivats és bàsic.
Per tant, totes les línies de suport que oferim, dirigides a pimes i micropimes en formació, suport i digitalització, van destinades al petit comerç de proximitat i al seu associacionisme. Els darrers tres anys, hem dedicat aproximadament 15 milions d’euros al suport de les associacions de comerciants i uns 20 milions a l’obertura de nous comerços, reformes i digitalització.
Una de les nostres preocupacions principals és el relleu generacional, especialment en el nostre sector. Ens trobem amb una manca de relleu entre la joventut, que no sembla mostrar interès a continuar amb els oficis artesanals i molt menys a emprendre. Potser l’excés de burocràcia i les gestions administratives necessàries per posar en marxa i mantenir un negoci són un dels factors que els desmotiven?
Crec que hi ha molts factors i és una qüestió multicausal, així que no podem deixar que la responsabilitat recaigui en un sol aspecte. El relleu generacional és un tema importantíssim. En tancar el pla d’acció dels últims anys, hem identificat dos temes clau pel proper pla: els locals buits i el relleu generacional. Aquests dos aspectes necessiten línies d’acció pròpies perquè són essencials per al comerç.
El relleu generacional està molt lligat al prestigi del sector, la formació, els nous hàbits de consum i la manera com els joves perceben la vida. Treballar moltes hores, caps de setmana i dissabtes té un valor diferent per a les noves generacions, que sovint prefereixen guanyar menys i tenir més temps lliure. Hem d’adaptar-nos a aquestes demandes laborals. El sector de l’alimentació, i en concret el sector carni, té una demanda que garanteix la seva viabilitat futura. No és un sector que hagi de patir per manca de demanda, però necessitarà professionals per continuar els negocis existents i obrir-ne de nous. És un sector amb un futur brillant, sempre que s’adapti a les estructures de venda de proximitat per evitar que tot quedi en mans de la gran distribució.
Però és cert que altres oficis, com els de cuiner o pastisser, també requereixen moltes hores de dedicació i potser atreuen més els joves, ja que es perceben com a professions amb més prestigi…
Sí, és cert, han sabut prestigiar-se. Fa anys, la situació era similar a la del sector carni, però amb premis i programes de televisió han aconseguit millorar molt la seva imatge. En aquest sentit, ens hem d’esforçar perquè els joves vegin que els establiments carnis són negocis viables, dels quals es pot viure perfectament, i que ofereixen un servei evident i claríssim a la societat.
“El sector de l’alimentació, i en concret el sector carni, té una demanda que garanteix la seva viabilitat futura. No és un sector que hagi de patir per manca de demanda, però necessitarà professionals per continuar els negocis existents i obrir-ne de nous. És un sector amb un futur brillant”.
Aquest prestigi estaria relacionat també amb una formació reglada?
Sí, també. El fet de tenir un títol o un carnet que demostri que has passat per una formació i que acredita que ets un professional del sector seria molt beneficiós. Això ajudaria a obrir negocis i a millorar la percepció del sector. Tanmateix, si fos un requisit obligatori, podria suposar un obstacle per a aquells amb experiència però sense títol formal.
Per això, hem treballat en el tema de les acreditacions professionals, que permeten a associacions o gremis reconèixer els coneixements i l’experiència dels professionals. Aquestes acreditacions haurien de facilitar l’obertura de negocis, l’obtenció d’ajudes i la recerca de feina, contribuint així a sumar prestigi al sector.
Quines iniciatives està impulsant la Generalitat per ajudar-nos a transformar-nos digitalment i especialment per adaptar-nos als canvis normatius, com la factura electrònica i els tiquets de caixa, que entraran en vigor el pròxim any i ens obligaran a fer inversions?
Efectivament, al juliol de l’any vinent entraran en vigor aquests canvis. Hi ha dos aspectes importants: la digitalització, a la qual hem dedicat molts esforços aquests últims anys amb línies de subvenció i els fons Next Generation, i l’adaptació a la factura electrònica. Per això, caldrà que tant els TPV com les balances utilitzin un software capaç d’emetre directament les factures i registrar les vendes. Tenim prevista una línia de suport econòmic concreta, ja que som conscients que els comerciants hauran d’invertir per complir aquesta normativa, que ja està en marxa a la resta d’Europa.
Ens consta que la seva família coneix bé el nostre ofici. En pocs anys hem hagut d’evolucionar per adaptar-nos a les noves tendències de consum. Quines estratègies ens recomana per millorar la nostra competitivitat?
Sí que és cert que des de ben petit conec el món de la xarcuteria i la carnisseria tant per part de mare com per part del pare, ja la meva àvia, Maria Pellicer estava agremiada! Recordo com de ben jovenet tota la família ajudava en el negoci en èpoques de molta feina com era Nadal i, fins i tot, repartíem comandes a domicili.
És per això que conec molt bé el comerç de proximitat i puc dir amb seguretat que la competitivitat és clau en aquest entorn tan competitiu amb múltiples canals de venda. La millor manera de competir és oferir qualitat, innovació i bon servei, sempre posant el client al centre i oferint-li totes les facilitats possibles. Davant l’enorme competència (internet, estil de vida…), hem de mantenir-nos actualitzats i crear una experiència de compra única. Cal oferir productes elaborats i per a tots els gustos. En definitiva, qualitat, innovació i dedicació són la clau.
Volem agrair al Sr. Jordi Torrades, director general de Comerç de la Generalitat, el temps que ens ha dedicat i, sobretot, el seu suport, interès i reconeixement envers la Fira Meat Xperience.
Normes de participació
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.
La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa
Normes de Participació
Política de privacitat
Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.187