
“Tenim el repte de captar vocacions i fomentar el relleu generacional, reivindicant una formació professional a la mida del comerç de proximitat”
El president de la Federació Catalana de Carnissers Xarcuters, Pròsper Puig, explica en aquesta entrevista l’esperit que planeja aquesta primera edició de la Fira Meat Xperience i quines són les seves reivindicacions.
Per què és necessària la fira Meat Xperience?
Perquè justament és una fira professional feta a la nostra mida. Serà una fira amb una tipologia molt clara: la de comerços. I és una fira dirigida, precisament, al comerç detallista carni, a l’artesà, i es dirigeix directament al client.
Quines són les dades i els reptes que planteja el sector als petits establiments a Catalunya i a Espanya? Són els mateixos?
No exactament. A Catalunya tenim un fet diferencial: l’elaboració. La majoria dels xarcuters i carnissers disposem d’obrador, cosa que no passa a Espanya. Pel que fa als reptes, principalment a Catalunya en tenim dos: Ser capaços de captar vocacions, és a dir, a la gent jove; i en segon terme el relleu empresarial o generacional, que va molt lligat a la manca de formació professional. La formació professional d’oficis no està ben estructurada al país; per això no tenim un graner de joves formats que siguin capaços de tirar endavant un negoci com aquest.
Quines novetats planteja la fira per al sector?
Bàsicament, novetats d’innovació de producte, i a més, també hi haurà innovacions en l’àmbit tecnològic i digital. La tecnologia va molt de pressa i la digitalització també. El nostre sector va ser dels primers a arribar a la digitalització dels comerços per necessitat, pel compliment de la normativa sanitària, de fer escandalls cada dia dels nostres productes… Però malgrat tot, la tecnologia ens ha d’ajudar a arribar al client i també a analitzar les dades per oferir els serveis i productes més adequats.
És molt important conèixer el nostre consumidor, encara que al sector “tenim olfacte” perquè estem molt a prop del nostre client. Però una vegada tenim les dades, algú ens hauria de mostrar quant de temps ha de passar entre obtenir-les, analitzar-les i posar-nos en marxa perquè siguin vàlides. Si resulta que tenim la informació, però no sabem interpretar-la, aleshores tenim un problema.
Quins són els organitzadors de la fira i quins són els objectius?
Des de la Federació Catalana de Carnissers-Xarcuters, volem subratllar que aquesta cita abasta tot el sector detallista de la carn i, per tant, és una oportunitat oberta per a tothom. Animeu-vos a participar-hi i formar part d’aquesta experiència enriquidora.
En el nostre col·lectiu, reconeixem la importància de la participació en esdeveniments com aquest, tot i que implica un esforç addicional com el desplaçament. És essencial entendre que les fires com la que organitzem ofereixen una plataforma única per compartir coneixements i experiències. La nostra fira té com a objectiu principal fomentar aquest intercanvi i proporcionar una visió clara de les tendències del sector.
Meat Xperience està adreçada al petit comerç. Hi ha una gran diferència entre la indústria i nosaltres. L’establiment al detall té un producte a mida i els nostres serveis també ho són. Fa uns mesos vam estar a Madrid a la primera trobada d’artesans de la carn i tothom posava Catalunya com un exemple a seguir. Per tant, entenem que des de Catalunya tenim molt per ensenyar.
Quines activitats tenen previst mostrar?
Evidentment es faran tallers de demostració. Però és molt important que hi hagi actors molt més transversals. Les activitats han de centrar-se a donar solucions tant de producte com temàtiques que són accessòries però imprescindibles per portar el negoci. Parlem des d’envasos fins a programari de gestió.
El producte el dominem bé, i probablement es faran tallers de demostració, però crec que és molt més important aquest complement tan necessari per als nostres comerços i posar-lo a l’abast dels professionals que vindran.
I sobre tot pensant en la sostenibilitat?
El nostre sector és molt sensible. La gent ve cada dia a les nostres botigues, per tant, hem de ser abanderats també en la sostenibilitat… i a KM 0, i en cuidar el territori… tot això ho podem fer nosaltres, cosa que la indústria no ho pot fer.
Vostès expliquen que la fira està destinada específicament per als establiments de carnisseria, xarcuteria i polleria. Per què?
Perquè és el nostre sector. I és un sector molt ampli. L’alimentació és avui dia el gran pol d’atracció dels eixos comercials i dels mercats. El nostre sector ha estat força vilipendiat aquests últims anys de forma força injusta i crec que ho hem de fer valdre. Hem de defensar la qualitat del nostre producte. I a més estem defensant el sector primari, fonamental per al desenvolupament de la societat. Estem parlant de l’Espanya buida, de la Catalunya buida… amb la nostra acció de compra al sector primari, fem que el sector primari perduri en el temps.
Vostès ja han començat a fer els contactes dins del sector i estimen que la fira reunirà prop de 3.500 persones, entre proveïdors i visitants… també del relleu generacional?
Evidentment. Penseu que el nostre sector és dels pocs en què les persones que s’hi incorporen tenen feina assegurada. La meva reivindicació va molt més enllà de si venen els estudiants a la nostra fira. És clar que volem que els estudiants vinguin a la fira i que vegin que som un sector on es poden llaurar el futur. Però crec que tenim un problema general de país: com estructurem la formació professional cap a les microempreses i els oficis.
Tot el que es fa de formació professional es pensa per a les grans empreses, com ara la formació dual. Per a les petites, caldria fer un currículum a mida. A Europa hi ha casos d’èxit i només hauríem d’intentar copiar-ho. Hi ha diners per fer-ho, només falta la voluntat política per fer-ho. És, doncs, un problema enquistat des de fa molts anys. Estem idènticament igual que fa 30 anys.
Un lloc on podem buscar gent que s’incorpori al nostre sector és a la restauració: la gent fruïda del negoci de la restauració. Persones que treballen molt, amb horaris de cap de setmana, etc. i que es podien incorporar als nostres obradors, que cada cop s’assemblen més a una cuina. Amb millors horaris i sous, com a mínim iguals.
Cal fer molta pedagogia a la gent jove. Som un sector creatiu. I a més a més podem estar en contacte amb la gent, darrere del taulell. Som un sector amb futur i, per tant, les persones que s’hi incorporin també tenen futur. És molt important que Meat Xperience es converteixi en un altaveu i un fòrum de debat. També és important implicar l’administració. No és perquè no ho sàpiguen, perquè els hem dit per activa i per passiva. Però pensem, que són ells, l’administració, qui ha de fer el salt endavant. Hem d’implicar tot el sector públic perquè tinguem en compte quines són les demandes del privat.
Les persones interessades a tenir un estand a la fira, com ho han de fer?
O bé amb l’empresa que gestiona la fira, i que es pot veure a www.meatxperience.com, o a qualsevol dels gremis. Serà molt més senzill adreçar-se als gremis que formen part de la Federació, 5 gremis en total. Qualsevol proveïdor o persona que s’interessi per la fira tindrà la informació tant si vol ser expositor com si vol visitar-la, a través dels gremis i dels organitzadors dels estands de Meat Xperience.
Normes de participació
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.
La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa
Normes de Participació
Política de privacitat
Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.187