El tiempo - Tutiempo.net

Dilluns, 15 de Setembre del 2025

Marta Angerri: “Els vostres negocis són essencials per al comerç de proximitat”

Redacció Divendres, 17 de Gener del 2025

Recentment nomenada directora general de Comerç, Marta Angerri arriba al càrrec en un moment crucial per al sector comercial a Catalunya. Amb una llarga trajectòria en la gestió empresarial i institucional, es proposa impulsar iniciatives que modernitzin el comerç i fomentin la sostenibilitat. Durant aquests mesos, ja ha mostrat el seu compromís amb sectors tradicionals com el carni, destacantne el valor estratègic. A continuació, abordem amb ella els reptes i oportunitats del nostre sector fonamental per l’economia local i el consum responsable.

Durant la seva recent visita a la Fira Meat Xperience, va tenir l’oportunitat de conèixer de prop el sector i interactuar amb molts professionals. Quina valoració fa de la fira com a espai de trobada i innovació, i quin creu que és el seu impacte en la promoció del comerç especialitzat?

És evident que qualsevol fira que tingui com a objectiu consolidar-se com a referent i punt de trobada d’un sector és un esdeveniment que ajuda a promoure i construir el seu prestigi, en aquest cas concret el del sector de la carn i, de retruc, de tot el sector comercial.

Cal recordar que, a Catalunya, el sector comercial és molt important: amb més de 70.000 empreses i prop de 87.000 establiments a tot el país, el comerç genera gairebé el 15% del PIB català i dona feina a 568.400 persones, de les quals 366.000 corresponen al comerç al detall i gairebé 202.400 al comerç a l’engròs.

El comerç català es troba en una dinàmica positiva, tant de vendes com d’ocupació. Pel que fa a les vendes, entre gener i octubre de 2024 la facturació ha estat un 2% superior a la del mateix període de l’any anterior (a preus constants, per tant, un cop descomptat l’efecte de la inflació). Pel que fa a l’ocupació, el nombre de llocs de treball comptabilitzats al llarg del tercer trimestre de 2024 per al comerç al detall han estat un 5,2% superiors als del tercer trimestre de 2023.

Parlem d’un sector amb una xarxa associativa consolidada i en el que les associacions territorials i els gremis sectorials tenen un paper fonamental en la representativitat, professionalització i suport al comerç.

En el vostre cas, la Fira Meat Xperience és una mostra més de la tasca dinamitzadora del Gremi. Aquesta fira, que en certa manera és hereva de la Fira Imeat que va ser guardonada amb el Premi a la Iniciativa Col·lectiva Sectorial dels Premis Nacionals de Comerç de l’any 2020, esdevindrà, sens dubte, una cita important pel sector, amb els valors de la sostenibilitat, l’excel·lència gastronòmica i la producció agroalimentària de qualitat com a marca pròpia. De primera mà, en la inauguració de la Fira, he pogut comprovar la quantitat de persones que hi assisteix, però, alhora i més important, he pogut constatar que és un punt de referència d’innovació i un espai per compartir experiències amb altres professionals del sector. Des del Govern de la Generalitat us animem a no decaure i a seguir amb aquesta dinàmica.

Quins creu que són els principals reptes als quals s’enfronten les carnisseries a Catalunya, especialment en relació amb la competència del comerç online i les grans cadenes i supermercats? Quines estratègies creu que podríem adoptar per mantenir la nostra competitivitat i fidelitzar el consumidor local?

És necessari el reconeixement dels consumidors i consumidores, que tinguin clar que el sector carni és essencial per al comerç de proximitat, per a la vitalitat dels mercats municipals o per a la nostra cultura gastronòmica. I més encara al llarg d’aquest any vinent, quan Catalunya esdevindrà la Regió Mundial de la Gastronomia. Cal fer arribar a la ciutadania un missatge clar i apostar pel coneixement i el consum dels productes locals de proximitat que aporten diàriament, a les carnisseries i als mercats, un producte fresc, de qualitat i sostenible. El consumidor ha de tenir clar, quan parlem de consum de productes alimentaris, com és en el vostre cas, que el seu canal de distribució són els establiments físics. Cal tenir en compte que a Catalunya, quan parlem de compra de productes alimentaris, la quota de l’online està al voltant del 3%. És a dir, és evident que existeixen altres canals de distribució, però els catalans i les catalanes volem anar a les botigues, veure el producte, que ens expliquin quin és el de més qualitat, el més adient per a nosaltres, com cuinar-lo, com conservar-lo... Volem un valor afegit lligat a l’experiència de compra que vosaltres, els carnissers i els xarcuters de Catalunya, porteu en el vostre ADN donat el vostre coneixement del producte, el vostre tracte i servei i la vostra professionalitat.

És cert, però, que no tot és positiu i que el sector del comerç té reptes importants als quals cal fer front.

Una de les principals preocupacions del sector és el relleu generacional i la cobertura de les vacants que hi tenim. Malgrat presentar una taxa d’atur pràcticament inexistent i nombroses ofertes laborals, sovint no podem cobrir aquestes vacants: ens costa trobar emprenedors disposats a continuar negocis en traspàs i ens costa trobar personal per als nostres establiments, la qual cosa posa en risc el futur del comerç especialitzat. Al llarg d’aquesta nova legislatura, tant des de la Direcció General com des del Consorci de Comerç, tenim clar que aquest és un dels principals eixos de treball en el qual ens hem de centrar i al que hem de dedicar els esforços necessaris per a poder revertir aquesta situació.

I en aquest context, en aquest entorn empresarial cada cop més competitiu, els gremis són la connexió clau amb la realitat del sector, amb la professió i l’ofici. Són fonamentals a fi de garantir la pervivència i desenvolupament de les activitats comercials, del comerç en el territori i del relleu generacional. A més a més, les organitzacions associatives estan cridades a jugar un paper cabdal en els projectes col·laboratius entre pimes, i aquest és un terreny en el qual tenim encara moltes possibilitats. Des de la Direcció de Comerç continuarem al costat dels gremis, sempre amb l’objectiu compartit de potenciar el teixit associatiu i d’impulsar actuacions específiques i adequades a les seves necessitats.

El treball conjunt del Gremi i de les administracions és clau per revertir aquestes situacions negatives a les quals feu referència. L’important és que consensuem accions i propostes concretes per portar el sector a una situació molt més favorable.

Comentaris
Comentar aquesta notícia

Normes de participació

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.

La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa

Normes de Participació

Política de privacitat

Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.187

Encara no hi ha comentaris

Amb el teu compte registrat

Escriu el teu correu i t'enviarem un enllaç perquè escrigues una nova contrasenya.