El tiempo - Tutiempo.net

Diumenge, 14 de Setembre del 2025

Masia Tero: Som pagesos, som productors, som servei, som energia

Redacció Dimecres, 30 de Abril del 2025

A Masia Tero tenim clar que no és el volum el que ens farà créixer, sinó l’especialització i el compromís amb la qualitat. Apostem per la proximitat, la diversificació i una relació directa i fidel amb el carnisser.

Entrevistem Filo Camí, de cal Tero, 8a generació de la família Tero, per conèixer els valors, l’evolució i el model de negoci d’una família pagesa que ha sabut innovar sense renunciar a les seves arrels.

Masia Tero, qui som?

El que veritablement ens identifica és que som una família sempre dedicada a l’agricultura, la ramaderia i la transformació. Tenim molt clar que no és el volum el que ens farà créixer, sinó oferir presentacions o tipus de productes que el nostre client sàpiga valorar.

Des de casa, tot i estar presents arreu i ser inquiets, mantenim l’esperit dels orígen: de Juneda. Ens mou poder continuar fent de pagesos i ramaders a la nostra terra, incorporant la transformació al present i buscant sempre l’evolució.

Un altre pilar essencial a casa són els valors: respecte, sacrifici, dedicació, donar importància al client, servei constant, estar a disposició 24/7... Ara això no està de moda i, fins i tot, pot semblar mal vist, però, de generació en generació se’ns ha transmès aquest tarannà que porta per bandera la importància d’estar sempre al servei de la gent, amb esperit d’humilitat. Jo, quan arribo a un lloc, m’agrada preguntar: què convé? Això és el que m’agrada, que l’empresa transmeti. Al final, és una manera de veure i viure, de fer camí des de la discreció i l’esforç. Crec sincerament que això et dona una altra perspectiva. Tot aquest conjunt de valors i manera de fer és el que dona com a resultat un producte diferent. A casa, ho tenim claríssim!

Aquest enfocament ens porta a construir projectes constants. Ara mateix, fem 6 tipus de porcs: blanc, pagès, duroc, ibèric, ecològic i duroc 85%, la darrera incorporació. Probablement, molts dels professionals del sector ho poden veure com una bogeria... Bé, ho és! Evidentment, dificulta la producció, la qualitat, la venda, la logística, les granges, l’alimentació i la genètica. Però això fa que estiguem més motivats i treballem en la implementació de tots aquests productes en el mercat.

Posaré un exemple. Durant molts anys hem estat perdent diners amb la gamma ecològica. De fet, molts companys del sector van deixar aquesta línia enrere, però nosaltres vam pensar que era moment de persistir. Ara ens trobem que falta producte ecològic al mercat, i nosaltres podem oferir als nostres clients aquesta gamma. Aquesta persistència i dedicació són part de l’escola familiar. És evident que mirem el curt termini i ens interessa, però el nostre esperit pagès fa que sempre mirem de ser persistents i de mirar cap al futur. Al final, busquem ser útils per a la societat. Això fa que creem un vincle de confiança i ajuda.

Com MASIA TERO va creure en el canal tradicional i quin és el seu model de negoci?

De fet, jo diria que hi vam creure perquè no teníem més remei. A casa, per exemple, no tenim volum per anar a la gran superfície amb producte fresc, i tampoc el busquem. És un tema de vocació. Per a nosaltres, el canal tradicional és un prescriptor molt més efectiu perquè, si realment ho fas bé, ell mateix et recomana i et dona visibilitat dins del sector. És un canal “marxista”.

La gran superfície és l’antítesi. Ells aprofiten per fer marca i tu ets “un més”. Volem ser un referent per a tots els botiguers i poder-los oferir allò específic que necessiten.

A casa nostra vam començar el 2009 amb un escorxador a 5 km de casa, on fèiem 60 porcs a la setmana, durocs. Només podíem servir a alguns taulells de botigues de la comarca i ens vam veure estancats perquè la nostra marca no evolucionava. Cada cop teníem més clients demanant-nos servir-los directament amb especificacions concretes. Vam veure que era necessari posar-nos al seu servei i, per a nosaltres, era tot un repte. Una altra variable per la qual ens hem centrat en aquest tipus de client ha estat la prioritat que sempre hem tingut per la qualitat. Abans no treballàvem amb porc blanc, només fèiem duroc, ibèric i ecològic. Això és impensable per als negocis no enfocats al detall. La mateixa tradició i creença que se’ns va inculcar a casa.

Quan apostes per determinades genètiques i alimentació, et posiciones al mercat amb un nivell de qualitat i exigència que transmet al client un missatge clar de professionalitat i especialització.

Quan els meus pares, el Mateu i la Rosa, van començar a fer pomes, hi havia una obsessió a casa per l’excel·lència. El mateix passava a l’hora d’esporgar i cuidar els terrenys. L’objectiu era sempre la perfecció. És per això que a casa nostra treballem 6 tipus de porcs. Busquem el model de negoci d’èxit. De fet, som els únics a Espanya treballant-hi! Penso que el fet de venir del camp et dona aquesta perspectiva diferent: fer les coses diferents de la resta. Desfer en calent, comandes ajustades a les necessitats de cada client, rutes específiques per complir amb els “timings”, totes les gammes que oferim, etc. Aquest és el nostre mercat natural, i hem de ser el proveïdor objectiu.

Al final, el que voldríem aconseguir és tenir una relació més estreta i compromesa amb els carnissers, que no tinguin molts proveïdors sinó pocs, i de molt fidels. D’aquesta manera, podríem sortir guanyant i beneficiant-nos les dues parts. Definir un model d’eficiència perquè tot el que es queda entremig no ho guanya ni una part ni l’altra. Ens hem d’ajuntar i col·laborar amb els carnissers, tenint en compte d’on venim, qui som i quines són les nostres voluntats. Hem de convertir-nos en el proveïdor diferencial al taulell i botiga especialitzada.

Ara mateix, la nostra família es troba en una fase de diversificació. Treballem amb productes cuits, curats, cuinats i frescos. És un pas natural que ens permet arribar més lluny i donar resposta a totes les necessitats dels nostres clients.

Com a conclusió final, diria que el nostre model seria el porc de pagès. Aquesta genètica l’hem creat a base d’anys i generacions, i ha estat parida exclusivament per al canal tradicional, pel carnisser. És un producte propi i diferenciador, alimentat amb ametlla i amb una selecció estricta de productes de km.0. Encara que treballem prioritzant la qualitat en totes les genètiques, podríem dir que aquest és el nostre producte “premium”. De fet, hem dit que no en 24 diverses ocasions a ofertes de la distribució moderna perquè creiem fermament que és un producte que mereix l’exclusivitat del professional carnisser i el seu client fidel.

Per acabar, com veus el canal tradicional ara i en el futur i com podem aconseguir l’èxit amb els carnissers?

Hem d’innovar i fidelitzar el nostre client objectiu, tant per marca com per innovació. S’han de fer projectes diferents per poder atrapar el client final. Hem de sorprendre el client junts. El que no pot ser és començar un camí junts i, després, cadascú treballar per la seva banda, no anirà bé.

Avui, si els clients centralitzessin més la compra i la fessin fidel i compromesa, i ho expliquéssim, crearíem una sinergia i unes connexions que ens unirien. S’han de fer línies joves, innovadores i econòmiques per poder atreure nous clients. S’ha de generar inquietud, fer la vida més fàcil a la gent, ser la solució. I, per acabar, hem de conèixer el jovent. La gent jove no menja com abans. Tot canvia i evoluciona, ells també. Els hem d’entendre i ser al seu costat per veure què podem cobrir. Una vegada més, els hem de sorprendre i fer que hi vagin! Tenim recursos per fer-ho, els hem d’explotar i treure’n profit! Tenim tot el futur per nosaltres, pels carnissers i Masia Tero.

Comentaris
Comentar aquesta notícia

Normes de participació

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.

La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa

Normes de Participació

Política de privacitat

Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.187

Encara no hi ha comentaris

Amb el teu compte registrat

Escriu el teu correu i t'enviarem un enllaç perquè escrigues una nova contrasenya.