Barcelona ha presentat oficialment la seva candidatura per convertir-se en la primera Capital Europea del Comerç de Proximitat, un reconeixement impulsat per entitats comercials de la ciutat i aprovat pel Parlament Europeu el 2023. La candidatura serà valorada per la Comissió Europea abans que acabi l’any, amb la previsió que la ciutat escollida comenci a exercir la capitalitat a partir del febrer de 2026.
L’acte de presentació ha reunit representants institucionals, entitats comercials i organitzacions del sector, amb el suport explícit de l’Ajuntament de Barcelona, encapçalat per l’alcalde Jaume Collboni, la tinenta d’alcaldia Raquel Gil i la comissionada Nadia Quevedo. Tots ells han destacat el consens polític i sectorial al voltant d’una candidatura que posa en valor el model de comerç local de Barcelona com a motor econòmic, social i urbà.
Barcelona presenta una proposta sòlida basada en quatre grans eixos:
- Sostenibilitat del comerç
- Suport a l’emprenedoria i arrelament comunitari
- Digitalització
- Atractiu i vitalitat urbana
La ciutat ha presentat més de 40 iniciatives i bones pràctiques replicables, que reflecteixen una estratègia transversal i alineada amb les polítiques municipals com el Pla Impulsa 2035, el Pla Clima, el Pla de Barris o el Pla Endreça.
El comerç representa el 13,2 % del PIB de Barcelona i genera més de 152.000 llocs de treball, consolidant-se com el sector amb més ocupació. Actualment, el 90,9 % dels locals comercials de planta baixa estan actius (més de 61.000 establiments), evidenciant la resiliència del sector després de la pandèmia. Aquest model comercial destaca per la seva diversitat, innovació i arrelament als barris, contribuint a la cohesió social, l’activació de l’espai públic i la integració social.
Tot i el bon moment del sector, la candidatura també posa el focus en els principals reptes que cal abordar:
- Reforçar la digitalització i l’omnicanalitat
- Afavorir el relleu generacional
- Fer front a la pressió immobiliària i la gentrificació
- Impulsar l’economia de l’experiència i el consum responsable
- Avançar en sostenibilitat i resposta a l’emergència climàtica
- Gestionar l’impacte del turisme i la globalització
La candidatura compta amb el suport de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, l’AMB i representants del Parlament Europeu, així com entitats comercials com Barcelona Comerç, Vitrines d’Europe, Barcelona Oberta, Foment Comerç, Comertia, PIMEC, FEMM i altres agents del sector. Barcelona vol liderar el comerç de proximitat a Europa i consolidar-se com a model de referència per a altres ciutats, posant en valor la seva llarga trajectòria, el teixit comercial actiu i la seva aposta per un comerç innovador, inclusiu i sostenible.
Informació extreta d'ajuntament.barcelona.cat/mercats
Normes de participació
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.
La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa
Normes de Participació
Política de privacitat
Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.216