El tiempo - Tutiempo.net

Divendres, 10 de Octubre del 2025

Barcelona, candidata a ser la Capital Europea del Comerç de Proximitat el 2026

Redacció Dijous, 09 de Octubre del 2025

Barcelona ha presentat oficialment la seva candidatura per convertir-se en la primera Capital Europea del Comerç de Proximitat, un reconeixement impulsat per entitats comercials de la ciutat i aprovat pel Parlament Europeu el 2023. La candidatura serà valorada per la Comissió Europea abans que acabi l’any, amb la previsió que la ciutat escollida comenci a exercir la capitalitat a partir del febrer de 2026.

 

L’acte de presentació ha reunit representants institucionals, entitats comercials i organitzacions del sector, amb el suport explícit de l’Ajuntament de Barcelona, encapçalat per l’alcalde Jaume Collboni, la tinenta d’alcaldia Raquel Gil i la comissionada Nadia Quevedo. Tots ells han destacat el consens polític i sectorial al voltant d’una candidatura que posa en valor el model de comerç local de Barcelona com a motor econòmic, social i urbà.

 

Barcelona presenta una proposta sòlida basada en quatre grans eixos:

  • Sostenibilitat del comerç
  • Suport a l’emprenedoria i arrelament comunitari
  • Digitalització
  • Atractiu i vitalitat urbana

 

La ciutat ha presentat més de 40 iniciatives i bones pràctiques replicables, que reflecteixen una estratègia transversal i alineada amb les polítiques municipals com el Pla Impulsa 2035, el Pla Clima, el Pla de Barris o el Pla Endreça.

 

El comerç representa el 13,2 % del PIB de Barcelona i genera més de 152.000 llocs de treball, consolidant-se com el sector amb més ocupació. Actualment, el 90,9 % dels locals comercials de planta baixa estan actius (més de 61.000 establiments), evidenciant la resiliència del sector després de la pandèmia. Aquest model comercial destaca per la seva diversitat, innovació i arrelament als barris, contribuint a la cohesió social, l’activació de l’espai públic i la integració social.

 

Tot i el bon moment del sector, la candidatura també posa el focus en els principals reptes que cal abordar:

  • Reforçar la digitalització i l’omnicanalitat
  • Afavorir el relleu generacional
  • Fer front a la pressió immobiliària i la gentrificació
  • Impulsar l’economia de l’experiència i el consum responsable
  • Avançar en sostenibilitat i resposta a l’emergència climàtica
  • Gestionar l’impacte del turisme i la globalització

 

La candidatura compta amb el suport de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, l’AMB i representants del Parlament Europeu, així com entitats comercials com Barcelona Comerç, Vitrines d’Europe, Barcelona Oberta, Foment Comerç, Comertia, PIMEC, FEMM i altres agents del sector. Barcelona vol liderar el comerç de proximitat a Europa i consolidar-se com a model de referència per a altres ciutats, posant en valor la seva llarga trajectòria, el teixit comercial actiu i la seva aposta per un comerç innovador, inclusiu i sostenible.

 

Informació extreta d'ajuntament.barcelona.cat/mercats

Comentaris
Comentar aquesta notícia

Normes de participació

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

Ens reservem el dret a eliminar els comentaris inadequats.

La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa

Normes de Participació

Política de privacitat

Per seguretat guardem la teua IP
216.73.216.216

Encara no hi ha comentaris

Amb el teu compte registrat

Escriu el teu correu i t'enviarem un enllaç perquè escrigues una nova contrasenya.